23948sdkhjf

Kindlistuen & Dahl: Kompisene som skapte suksess i Gudbrandsdalen

- Vi ønsker å få opp nivået i bransjen, slik at transportbransjen blir en attraktiv arbeidsplass. Lastebilsjåfør er et bra yrke, sier Dahl.

KOMPIS-SUKSESS: En kar fra Gausdal og en fra Vingrom bestemte seg for å starte sin egen transportbedrift. Det ble suksess det.

Historien om Kindlistuen & Dahl startet i 2001, da Ole Amund Kindlistuen (til venstre på bildet) og Reidar Dahl (til høyre på bildet) fant ut at de ville starte opp sin egen bedrift. De ville skape noe, og de hadde allerede interessen for tunge kjøretøy.

Drøye 20 år etter har bedriften deres vokst til 65 ansatte og 37 tungbiler, og blitt en betydelig transportbedrift i Gudbrandsdalen.

- Det har ballet på seg, og vi har vokst sakte men sikkert. Vi kjører fortsatt begge to selv, men jeg noe mindre enn kompanjongen min, sier Reidar Dahl.

Han er daglig leder i bedriften, mens medeier Kindlistuen har ansvar for skogsdriften og skogsmaskinene i bedriften.

- Som daglig leder blir det en del kontorarbeid, men jeg er ute og kjører litt av og til. Det kan være transport, brøyting og gravemaskin. Ole Amund kjører tungtrekker, og er nok mer ute på veien enn det jeg er, sier Dahl.

I tillegg har de to hver sin gård som de drifter, så hverdagen er alltid innholdsrik.

Hovedbase på Øyer

Etter en stund på Lillehammer, flyttet bedriften litt nordover til Øyer. Der fikk de i 2018 kjøpt gamle Bruvoll sag som de gjorde om til hovedkvarter. Tomten er på 110 mål, og har 16 mål med bygg. Der har de administrasjon, et 2.300 kvm stort verksted og varm garasje, i tillegg til kald garasje, og mye av utstyret er parkert der.

- Vi har veldig god plass, men det er fordi vi fikk kjøpt det gamle sagbruket som var nedlagt. Vi hadde nok ikke bygget opp dette fra bunn av i dag, for det hadde blitt dyrt, sier Dahl.

Vaskehallen som de etablerte på Lillehammer drifter de fortsatt. Den ligger på Volvo Truck Center, og har blant annet oppdraget med vasking av alle bussene på Lillehammer.

- I tillegg til det som har base på Øyer, har vi to tippvogntog som er stasjonert på Gardermoen/Jessheim-området. Sjåførene bor der, og de kjører fast derfra, sier Dahl.

Spesialisert seg på husdyrgjødsel

Til våren kommer Kindlistuen & Dahl å ha åtte tankbiler som kjører ut husdyrgjødsel, noe de har satset ekstra på i det siste.

- Tankbilene våre henter biorest fra Mjøsanlegget Biogass på Lillehammer, og Romerike Biogassanlegg på Vormsund, sier Dahl.

Han forklarer at under produksjonen av biogass på anleggene blir det igjen avfallsstoff etter at gassen er utvunnet. Den våte delen av av dette avfallsstoffet tas ut og brukes til gjødsel.

Utkjøring av husdyrgjødsel er et satsningsområde for Kindlistuen & Dahl. Foto: Kindlistuen & Dahl

- Vi blander denne bioresten med husdyrgjødsel, og leverer dette ut til gårder på hele Østlandet. Fra Oslo i sør til Dombås i nord, samt Valdres og Østerdalen, sier Dahl.

Kindlistuen & Dahl kan hjelpe til med å spre gjødselen ut på jordene, med egne traktorer og redskap. Det skjer mest på Toten og i Gudbrandsdalen. Foto: Kindlistuen & Dahl

Vannvittig hyttebygging gir positiv effekt

Korona har hatt en positiv innvirkning på Øyer-bedriften. Med korona og reiserestriksjoner, velger folk hyttelivet i Norge.

- Vi har et enormt hyttemarked rundt oss i Hafjell, Skeikampen og Kvitfjell, og det har vært vanvittig mye hyttebygging i området vårt. Det har generert jobb til oss som massetransport, kraning og maskintransport for blant andre Ramirent, sier Dahl.

Kindlistuen & Dahl har også vært med å bygge ut på Sjusjøen sammen med Ringsaker Almenning.

- Jeg begynte min første jobb i et grustak på Lillehammer, og jeg har siden da hørt at nå må hytteutbyggingen stoppe. Da var det svartmaling, og folk sa at etter OL 1994 kom alt i Lillehammer-området og Gudbrandsdalen til å stoppe opp. Men det er akkurat det motsatte som har skjedd, sier Dahl.

Kindlistuen & Dahl har gått bra økonomisk siden starten i 2001, selv om det rundt finanskrisen i 2008 var litt motgang. Resultatet har holdt seg på plussiden i alle år.

- I 2021 økte vi nok rundt ti millioner i omsetning, slik at det til slutt havner på rundt 90 millioner. Resultatet er ikke helt klart, men ligger nok rundt der det har vært tidligere. Det vil si omtrent fire millioner kroner, sier Dahl.

- Hva med 2022?

- Det skjer en del i området vårt, så vi ser lyst på 2022 også. Det vi gjør innen skog og jordbruk går sin gang. Nå skal det i gang en større E6-utbygging ved Lillehammer, og der håper vi det kan bli noen oppdrag. Vi har ingen direkte avtaler der, men det blir nok noe jobbing der etter hvert, sier Dahl.

Det er massetransport, maskintransport og anlegg som gir størst omsetning hos Kindlistuen & Dahl. Foto: Kindlistuen & Dahl

Både ønsker og må ha biogass-bil

Kindlistuen & Dahl fikk nylig sin første lastebil som går på biogass, en Scania R410 B8x4*4.

- Vi ønsker å være miljøvennlige og følge den grønne trenden. Vi er jo i en bransje som har fått unødvendig mye pepper for å ha stor forurensning. Vi har også noen krav i en kontrakt med Mjøsanlegget Biogass som sier at vi skal bruke en biogass-bil. Denne skal gå med tank, sier Dahl.

Bilen går på CNG-gass, som er komprimert gass. Det egner seg best for biler som ikke skal kjøre langt. Foto: Kindlistuen & Dahl

- Vi har rett og slett ikke noe annet alternativ i området vårt. Det hadde nok vært mest ønskelig å kjøre på flytende gass, men det finnes ingen fyllestasjon for flytende gass her vi holder til. På Lillehammer, Gjøvik og Hamar finnes det en fyllestasjon for komprimert gass, og derfor kan vi bruke den, sier Dahl.

De to nyeste bilene hos kindlistuen & Dahl er en Scania R410 B8x4*4 som kjører på CNG gass og en Scania R540 B8x4*4. Foto: kindlistuen & Dahl

Han forteller at bilen er dyrere i innkjøp enn dieselbilene, og den er heller ikke den mest økonomiske i drift. De har ikke veldig mange erfaringstall å vise til, men det ser ikke ut til at den er rimeligere i drift enn diesel.

- Per i dag er det dieselbilene som har den effekten vi trenger. En 410 biogass-bil er ikke det mest ideelle, men det fungerer og den blir ikke brukt til de tyngste jobbene. Per i dag er det ikke mulig å få en større biogassbil enn 410. Scania kommer vel med en 500 på gass, men det er kanskje bare rykter, sier Dahl.

Det må være god seriøsitet

 Kindlistuen & Dahl ønsker å gå foran og gi transportbransjen et godt rykte.

- Vi ser at det blant annet må fokuseres mer på å få gode norske sjåfører, og det skulle vært fokusert mer på å få opp et godt rykte på bransjen slik at vi kan få opp gode sjåfører. Vi har satset mye på lærlinger og yngre sjåfører. Dette er viktig for at bransjen skal få opp seriøsiteten, og samtidig at lover og regler skal følges, sier Dahl.

Han håper også at det skal komme flere jenter inn i bransjen. De har selv noen jenter som er sjåfører, blant annet en lærling.

Foto: Kindlistuen & Dahl

Kindlistuen & Dahl er sertifisert som Fair Transport-bedrift, men det gir ikke den store effekten.

- Vi ser spesielt i anbudsprosesser i offentlig innkjøp at Fair Transport ikke blir like mye verdsatt som en ISO-sertifisering. Det virker som om ISO-standarder er mer verdt, og Fair Transport ikke er noe anerkjent stempel i den sammenheng, sier Dahl.

Og hvis du fortsatt lurer, det er Reidar Dahl som er fra Gausdal, men bor på Lillehammer, og Ole Amund Kindlistuen som er fra Vingrom.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063