23948sdkhjf

Jungheinrich Norge solgte ikke en eneste dieseltruck i fjor

– Målet er å få våre kunder helelektriske, og det ser ut til at vi kan lykkes med det mye raskere enn vi trodde var mulig, sier salgssjef Fredrik Høyer-Dahl hos Jungheinrich Norge.

Jungheinrich Norge er godt i gang med å elektrifisere truckparken hos kundene – helt i tråd med konsernets «strategi 2025+», der bærekraft og klima står i fokus.

– Vi kan blant annet se tilbake på et 2021 helt uten salg av diesel- og gasstrucker, forteller Fredrik Høyer-Dahl, som hevder at deres elektriske gaffeltrucker nå er så gode at de kan tilby kunden slike der de tidligere ikke hadde andre alternativer enn diesel og gass.

Stadig flere velger Li-ionbatterier

I en pressemelding opplyser Jungheinrich at det er en klar global trend mot stadig mer bruk av litiumionbatterier. Ifølge Høyer-Dahl (bildet) har Li-ionbatterier økt kraftig i Norge og nærmest blitt en generasjonserstatter for bly-/syrebatterier. I 2019 var andelen av Jungheinrich Norge sine solgte trucker med Li-ion kun 5 prosent. I 2020 hadde tallet økt til 14 prosent, og i fjor var hele 34 prosent av alle deres solgte trucker utstyrt med Li-ionbatteri.

Klar klimastrategi

I Jungheinrichs strategi 2025+ rettes fokuset mot lønnsomhet, effektivitet og bærekraft. Automatisering, digitalisering og fremtidsrettede energisystemer er sentrale fokusområder frem mot 2025, men også videre fremover. Blant annet er selskapets mål innen 2025 at over 70 prosent av truckene som blir solgt, skal ha litiumionbatteri. For å oppnå dette vil flere truckmodeller med helintegrert litiumionteknologi bli introdusert på markedet de kommende årene, opplyser selskapet.

I lys av strategi 2025+ har Jungheinrich sluttet seg til «50 Sustainability & Climate Leaders»-initiativet for å ta ledelsen i kampen mot klimaendringer sammen med andre internasjonale selskaper. Selskapet har satt seg som mål å bli CO2-nøytral, og for å oppnå det skal alle avdelinger i Tyskland – inkludert selskapets seks tyske fabrikker – utelukkende drives med fornybar energi. Så langt har dette bidratt til at de årlige klimagassutslippene i Tyskland er blitt redusert med omtrent 15.500 tonn CO2. Samtidig gjennomføres det en miljøtiltak i en rekke andre land. Jungheinrich Norge har i første omgang fått en full gjennomgang av klimaavtrykket til serviceavdelingen og er godt i gang med blant annet å bytte ut dieseldrevne servicebiler med elektriske, opplyser selskapet.

Opphav og kilder: Jungheinrich

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078