23948sdkhjf

Yara-direktør om AdBlue: - Det er ikke mangel i Europa

Yara-direktør ønsker ikke å spekulere i mangel på AdBlue, da han mener det er en ikke-relevant debatt.

TILGANG PÅ ADBLUE: NHO Transport varslet om mulig mangel på AdBlue. Den største produsenten av AdBlue i Europa sier det ikke er mangel.

Hva sier storprodusenten Yara om AdBlue-situasjonen nå? Tungt.no har spurt Torben Skyum-Jensen, som er kommersiell direktør for Yara i Norden.

- I artikkelen på nrk.no i slutten av mars sa du at det ikke er noen generell mangel på Adblue i Europa. Mener du dette i dag også?

- Ja, jeg mener det samme i dag. Det er ikke en generell mangel på AdBlue i Europa, og det er etter vår mening ikke noen grunn til å tro at det kommer en generell og utbredt mangel, sier Skyum-Jensen.

Ikke en relevant debatt

Han legger til at det enkelte steder kan bli tomt for spesifikke AdBlue-produkter, men at det vil skyldes at noen hamstrer AdBlue. Yara er Europas største produsent av AdBlue, og til det norske markedet kommer AdBlue med skip fra Yaras europeiske produksjonssteder. Det er kun i svært begrenset grad i lokal produksjon at "tørr urea" løses opp lokalt.

- Noen av de lokale produsentene har brukt russisk urea som råstoff, og er derfor berørt av at leverandørene får sanksjoner. Dette har blitt kommunisert ganske massivt, og oppleves av mange som generelt for markedet. Men det er absolutt kapasitet til å dekke hele det norske markedet via andre kanaler, sier Skyum-Jensen.

Han ønsker ikke å spekulere i mangel på AdBlue, da det ikke er en relevant debatt. Han sammenligner det med å spekulere i strømbrudd og stasjonære elbiler på europeiske veier, eller mangel på et stort antall produkter hvor større energimengder inngår i produksjonen.

Lite behov for russisk gass

Skyum-Jensen mener at med dagens situasjon er det umulig å forutse hva som vil skje når det gjelder energi, spesielt naturgass, både når det gjelder prising og tilgjengelighet. Det er nok klart for mange nå at Europa som helhet er avhengig av importert naturgass, først og fremst fra Russland, og at AdBlue produseres med gass som råstoff.

Kostnaden for å produsere AdBlue er nært knyttet til gassprisen, og derfor har AdBlue-prisen svingt betydelig de siste månedene.

- Hvor mye av AdBlue-forbruket i Europa er produsert med russisk naturgass?

- Det er funnet løsninger mellom europeiske produsenter og ulike distributører, slik at AdBlue har blitt kontinuerlig produsert og har vært tilgjengelig i hele Europa. Faktisk, for Europa, er mindre enn fem prosent av forbrukt AdBlue produsert basert på russisk urea som råstoff, så størstedelen er med andre ord produsert i Europa, sier Skyum-Jensen.

Massiv forurensning i urbane områder

Den siste tiden har det vært snakk om rasjonering av gass, og flere land har begynt å forberede seg på en mulig situasjon der tilgangen på gass er mindre enn behovet.

- Kan rasjonering av gass i Europa påvirke produksjonen av AdBlue?

- Det kan det absolutt, men i så fall vil mange sektorer bli hardt rammet, inkludert drivstoff og AdBlue-rekvisita, sier Skyum-Jensen.

Som svar på disse spekulasjonene har noen interessenter antydet at en løsning på en mulig begrensning eller mangel ville være å "deaktivere" SCR-systemene i blant annet lastebiler. Dette er vanskelig å gjennomføre i praksis, og det vil føre til en massiv forurensning med NOx i urbane områder.

- Den logiske løsningen ser ut til å allokere naturgass tilstrekkelig til å produsere den mengden AdBlue som trengs for å dekke det europeiske markedet. Dette kan ordnes på kort varsel, og det er beregnet at tre til fire produksjonsanlegg i en koordinert innsats vil kunne dekke hele behovet, sier Skyum-Jensen.

Han avslutter med å si at Yara vil fortsette å følge situasjonen tett, og sammen med resten av industrien og myndighetene vil de løfte sin del av ansvaret og holde hjulene i gang i Norge og resten av Europa.

Kun 0,2 prosent av det totale forbruket

Skyum-Jensen viser til at forbruket av naturgass for å lage AdBlue er ubetydelig, i den store sammenhengen. Han trekker frem følgende punkter:

  • Gassen som brukes til å produsere Europas AdBlue-behov er en svært liten andel av Europas gassbehov.
  • Gassen som trengs for å lage AdBlue for hele den europeiske etterspørselen utgjør ikke mer enn rundt 0,2 prosent av Europas totale gassforbruk.
  • Gassen som Yara, og resten av AdBlue-produsentene, trenger for å forsyne markedet for AdBlue i et helt år, tilsvarer cirka fem timer av Europas gjennomsnittlige gassforbruk.
  • I en situasjon der det var mangel på naturgass i Europa – og myndighetene måtte velge mellom en fungerende transportsektor eller ikke – håper Yara at AdBlue kan prioriteres.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078