23948sdkhjf

Ford Transit-klassen? 436 registrerte i fjor - i år kan den få el-hjelp

Fords største nyttekjøretøy i varebilklassen har slått godt fra seg i det som kanskje litt feilaktig fortsatt omtales som Sprinter-klassen.

For det er Crafter som har registrert flest varebiler i den største klassen i både 2020 og 2021. Og i fjor klarte også Ford Transit og gå forbi Sprinter i dette segmentet. Etter april i 2022 ligger Transiten bak Sprinter og Crafter, men det kan fort endre seg når leveringene av E-Transit starter om få uker.

Om man ser på hva Transit-kundene velger, er det god spredning på både utstyrsnivå og drivlinjer. Bilen vi har kjørt her, Ford Transit Trail, er det bare 75 stk som har tatt ut i fjor. (se mer lenger ned i saken).


Ford Transit, her i Trail-utgaven, gjør et godt inntrykk etter noen mil. Foto: Fredrik Saugstad

Vi liker kvalitetsfølelsen i Transit godt og mener den kun er matchet av sine tyske konkurrenter. Førerplassen er god og det er null stress og legge bak seg mange mil.


Førermijløet er bra, men hvor blir det av heldigitalt instrumentpanel som tilvalg? Foto: Fredrik Saugstad

Godt førermiljø og presis styrerespons

Instrumentpanelet kunne med fordel hatt et digitalt alternativ om man skal friste kresne norske varebilkjøpere, du alt er tydelig lettlest. Skjermen på midtkonsollen stor og fin, men burde vel vært vinklet mot føreren i større grad siden dette er en såpass stor varebil kommer den et stykke unna.


Transit har mange fine oppbevaringsrom og løsninger. Foto: Fredrik Saugstad

Komforten

Støy fra motorveikjøring (vindsus og hjulstøy)  er godt dempet, førersetet er bra og stereoanlegget er bedre enn snittet til å være i dette segmentet. Det hjelper på komforten. At styreresponsen er presis og fin, som på en Ford personbil, gjør det enda bedre.


Vi liker oss bak rattet på Transit Trail, det er litt som at du glemmer at du kjører en så stor kassebil. Foto: Annelise Andreassen

Praktisk og opplyst

Det er bra med oppbevaringsrom og koppholdere, LED-lys i varerommet på vår testbil er svært godt og så må vi skryte ekstra av LED-arbeidslyset som er infeldt sammen med ryggekamera. Det gjør lasting eller jobbing bak bilen langt lettere når dagslyset forsvinner.


Arbeidslys bak: LED-belysning innfeldt sammen med ryggekamera får to tomler opp. Gjør det langt triveligere å laste eller jobbe bak bilen. Foto: Fredrik Saugstad

Trail-pakka

Ved å kjøre Trail-versjonen av Transit får du selvsagt litt ekstra styling og tøffe detaljer, men du får også mer utstyr, eget interiør med noen oppgraderinger.

Egentlig er Trail en utstyrspakke som innebærer styling både utvendig og innvendig. Du legger kjapt merke til at de har ekstra beskyttelse på støtfangeren foran og bak, samt på nedre del av sidepanelene. I tillegg leveres den med beskyttelsesplater under støtfangeren foran. De store Ford-bokstavene på den matte svarte grillen, de egne 16 tommers aluminiumsfelgene og Trail-logo på begge frontdørene. Skinnseter, som er lette å holde rene følger også med pakka. Det samme er også aircondition og oppvarmet frontrute.


Ford Transit Trail er den tøffeste utgaven og med mekanisk differensialbrems har den et lite hakk bedre fremkommelighet enn vanlig framhjulstrekk. Foto: Fredrik Saugstad

Ikke bare en gimmick

Hele greia med det tøffe utseendet (markedsføringsmessig) var å få frem poenget med den  mekaniske differensialbremsen. Quaife Grip Control er kort fortalt en mekanisk differensialbrems som automatisk overfører dreiemoment når det er dårlig grep til hjulet med best grep. Og den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) er rekalibrert for å jobbe bedre sammen med differensialbremsen. Ford har brukt den samme teknologien tidligere for å forbedre grep og kjøreegenskapene til Ford sine ST- og RS Performance-modeller, men da handler det om kjøring på asfalt. Her handler om grusveier, vinterføre og anleggsveier.

Etter en tur på en skogsvei med snø/is/gjørme og skjønte vi greia. Det er en helt merkbar forskjell på om man har Quaife Grip Control, eller ikke. Joda den spinner litt, men ikke på langt nær like mye. Dessuten spinner den rett, altså den sklir ikke ut til siden før den får grep. Rett og slett vellykket. I hverdags bruk fant vi ut at vanskelige oppkjørsler som var dårlig brøytet eller hadde sammenpakket gammel snø også var lettere å håndtere. 

Men en erstatning for firehjulstrekk? Nei, det er det ikke. Og skal du ha det må du velge Transit med AWD.

Kjørt modell: Ford Transit Trail L3
Motor: 2,0 TDCi EcoBlue 185 hk
Gearkasse: 6-trinns manuell
Driv: FWD
Bilpris: 517.000 kr inkl. mva
Bilpris testbil: 560.885 kr inkl. mva.

Ekstrautstyr: Siktpakke premium Sync3 med 8-tommers skjerm og navi. 12V strømuttak bak, 230V uttak, Aut.parkeringsassist, LED vareromsbelysning, skvettlapper foran, skyvedør begge sider, tilhengerfeste m stabilisator vindu i bakdør

Transit salget i 2021

Transit 2T-suksessen i Norge var godt synlig på OFV sine lister etter fjoråret. Ford registrerte totalt 4147 varebiler i 2021, 436 av disse var 2-tonns Transit varebil, 93 var busser, 1 var lastebil og 1 personbil.

Ford Norge opplyser at de selger aller mest Transit med Trend-utstyrsnivå. På gearkasser er det relativt jevnt fordelt mellom automat og manuell (273 automat mot 258 manuell).

Av de 436 Transitene var det 131 som valgte firehjulstrekk (AWD) i 2021, men i 2020 var det 205 Transit AWD av 460 registrerte varebiler.

Regner vi kun varebiler (436 stk) slo den både Sprinter, Master, TGE, Daily, Boxer, Ducato, Jumper, Movano, men måtte gi tapt for Crafter med 558 registreringer.

Slik velger Transit-kundene:

2020 (varebil, personbil, buss og lastebil):
476 Transit 2T Totalt fordelt på utstyrsvarianter:
458 Trend
12 Limited
6 Trail
144 automat / 332 manuell
205 AWD

2021 (varebil, personbil, buss og lastebil):
531 Transit 2T Totalt fordelt på utstyrsvarianter:
400 Trend
56 Limited
75 Trail
273 automat / 258 manuell
131 AWD

Store varebiler i 2021 (alle drivstoff):

Volkswagen Crafter: 558
Ford Transit: 436
Mercedes-Benz Sprinter: 383
Iveco Daily: 185
Maxus eDeliver9: 172
Renault Master: 131
MAN TGE: 81
Peugeot Boxer: 67
Maxus EV80: 54
Volkswagen eCrafter: 40
Citroën Jumper: 23
Opel Movano: 14
Mercedes-Benz eSprinter: 10
Nissan NV 400: 7

Nå kommer den elektriske Transiten

I sommer kan den store Forden få en vitamininnsprøyting salgsmessig med den elektriske utgaven, E-Transit; som blir levert til de første norske kundene.

I det segmentet (elektriske store varebiler) er det Maxus e-Deliver 9 som har regjert i det siste med 172 registrerte i 2021. Volkswagens e-Crafter hadde 40 stk, MAN e-TGE klarte 22 stk, Mercedes-Benz eSprinter ble det registrert 10 stk av i 2021, Fiat e-Ducato 4 stk og Renault Master Z.E. rullet det ut 4 stk av.

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078