23948sdkhjf

Transportregnskap 2021 fra nesten 600 bedrifter – foreløpig ser det bra ut

Resultatsesongen har begynt. Vi har listen med 588 godstransport-på-vei-bedrifter som har levert regnskap for i fjor allerede.

TUNGT OG PENGER: La oss understreke at det er ennå er lenge til siste frist for innlevering av regnskapene – men for dem som har alt på stell er det heller ingen grunn til å vente. Tallene blir verken bedre eller dårligere av å ligge i skuffen.

Erfaringsmessig er de som leverer regnskapene tidlig, de er også de bedriftene som står litt mer frempå i treskoa. Som igjen betyr at samletall for de tidlige resultatene er noe bedre enn de endelige tallene når alle har levert.

Så også denne gang.

Da vi kunne presentere den endelige listen med 2634 godsbedrifter med tall for 2020 i fjor høst, var gjennomsnittlig resultatmargin 4,7 prosent.

Når vi i dag har tatt ut listen over 588 godsbedrifter som allerede har levert tall for 2021, er gjennomsnittlig resultatmargin 5,4 prosent.

Nå har vi imidlertid et kontrolltall som viser at akkurat disse 588 selskapene hadde i snitt 5,4 prosent også i fjor. Det bekrefter langt på vei teorien om at de som levere tidlig leverer godt.

MEN – det er også en tidlig, men interessant indikasjon på at det endelige resultatet for 2021 for bransjen kommer til å ligge i nærheten av 2020-tallene.

Bad og good? Jeg vil si det er skikkelig bra. Husk da at 4,7 prosent i 2020 var et solid hopp opp fra foregående år. Om man har prestert omtrent det samme i 2021, så er det langt på vei en real friskmelding av lastebilbransjen.

Jadda – det er tall fra i fjor. I mellomtiden har vi fått både krig og dieselpriser fra helvete som nye problemer. Men enn så lenge holder bransjen seg på beina. Et bevis på det er at konkursfrekvensen i 2022 frem til i dag er på absolutt rock bottom målt mot snittet for siste 10 år.  

Om tallene i listen

Utvalget er samtlige bedrifter med næringskode «godstransport på vei» levert av Proff Forvalt, som er bedrifter som er aksjeselskap, som har levert regnskap i både 2020 og 2021, og som omsetter for over 1 million kroner i 2021.

Rangering, resultatmargin og vekst er gjort og beregnet av tungt.no. Noen selskap med riktig næringskode som åpenbart ikke er transportbedrifter eller har svært avvikende regnsskapsår (holdingselskap etc) er tatt ut.

Ingen av de virkelig store aktørene i Norge har levert ennå, men på listen finner veldig mange «kjente fjes» av små og mellomstore.

Bildet viser de 20 største som har levert så langt. For HELE tabellen med alle 588 bedrifter, klikk for å få den som PDF-fil.

Opphav og kilder: proff forvalt, tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11