23948sdkhjf

Tretten-ulykken: - Svært betenkt, dette er arbeidsplassen vår, sier yrkessjåfør Nyland

Geir Elling Nyland kom til Tretten få minutter etter at bruen kollapset. - Jeg kunne se sjåføren som satt i tippbilen på brua, sier Nyland.

TUNG KOLLAPS: Geir Elling Nyland kjører for Thor Tenden Transport. Bilen hans, en Volvo 750 fireakslet krokbil, har vært flere ganger over bruen som kollapset i dag. Tungt.no tok kontakt med den erfarene yrkessjåføren.

Nå har to av ni trebruer av denne typen kollapset. Begge gangene har det skjedd ved E6 gjennom Gudbrandsdalen i Innlandet. Det gjør Nyland betenkt.

Så sjåføren som satt i hytta

Han startet fra Fåvang i Gudbrandsdalen ti over syv i dag tidlig, og kjørte sørover på E6. Han kom til Tretten fire-fem minutter etter at bruen kollapset.

Jeg har tenkt at hvis dette kan skje med en så ny bru, hva blir da det neste? Dette er arbeidsplassen til oss yrkessjåfører, og vi ønsker jo å føle oss trygge på veien. 

- Jeg møtte ingen biler på vei nedover, og begynte å lure på om noe hadde skjedd. Da jeg kom til Tretten dukket det plutselig opp en mann i veien som stod å vinket, og jeg trodde det var en kollisjon. Jeg klarte ikke helt å skjønne hva som hadde skjedd. Men så pekte han på brua, og da så jeg at den hadde falt sammen, sier Nyland.

De første uttrykningskjøretøyene, som var sivile politibiler, kom til stedet ti minutter etter Nyland.

- Jeg så lastebilen som stod på brua, og at sjåføren satt inne i hytta. Det var kommet veldig mange mennesker til stedet, så det var meningsløst å gå frem for å forsøke å hjelpe til, sier Nyland.

Kollega i lignende ulykke

I 2016 skjedde en lignende ulykke, da limtrebrua Perkolo bru ved Sjoa i Gudbrandsdalen raste sammen mens en tømmerbil kjørte over. Sjåføren var en kollega av Nyland.

- Det går jo noen tanker gjennom hodet når noe slikt skjer. Da er det vel mye annet som kan skje også, sier Nyland.

Han har vært yrkessjåfør i over 20 år, og har passert Tretten veldig mange ganger.

- Uansett om tippbilen er overlastet eller ikke, så er det jo begrenset hvor tung den kan bli. En slik bru skal jo tåle mye mer enn en fullastet tippbil, sier Nyland.

Da tungt.no snakker med Nyland på telefon har han kommet seg til Oslo med skrotstål. Han måtte rygge rundt 1.500 meter på E6 for å kunne kjøre gjennom Tretten sentrum på vei sørover.

Dette skal ikke kunne skje

- Jeg kjenner jeg blir betenkt over disse bruene. Da den første bruen kollapset i 2016 tenkte jeg at det kunne være en konstruksjonssvikt. Men når bru nummer to detter ned så begynner man virkelig å lure. Det går jo rykter om at den nye brua over Mjøsa skal bygges i treverk, sier Nyland.

- Tenk om tippbilen hadde kjørt over, men bruen hadde fått seg en brist. Deretter kommer det en full skolebuss, og brua knekker. Da hadde det blitt en stygg ulykke, sier Nyland.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.097